Het nieuwe jaar begint weer ‘goed’

Het is weer zover, het is  januari. Op heel erg veel scholen staan de citotoetsen dan weer op de stoep. Niet alleen in groep 3 t/m 8 maar ook bij de kleuters.
In de loop der jaren (ik sta al geruime tijd voor de klas) is er aan de toets wel e.e.a. aangepast qua vragen en plaatjes, maar het blijft verder toch hetzelfde…  Heb ik er een mening en een idee over? Natuurlijk. Ik ben er niet blij mee, raak er ook wat ‘opstandig’ van… heb ik er als invaller veel over te zeggen?
Er is door veel leerkrachten al over geschreven.

En ook ik kan/wil er wel iets over kwijt.

Oke, daar gaan we…
De kinderen krijgen een boekje voor hun neus. Schrijven daar hun naam op (of de leerkracht wanneer het kind dit nog niet kan). Op de tafel liggen verder  een potlood en een ‘kartonnetje’ en verder niks. Soms een gum, maar verder is de tafel leeg.
Oh ja…. de kinderen zitten in rijtjes… ‘examen’ rijtjes (op sommige scholen ook niet hoor, daar zitten ze alleen aan een groepstafel in de klas)
Ik heb  al op veel verschillende scholen gewerkt de afgelopen jaren en daarom kan het nog wel verschillen, het aantal kinderen dat je tegelijk moet toetsen.
Ik heb op scholen gestaan waar ik niet meer dan 4 kinderen tegelijk mocht toetsen (reken maar uit hoeveel keer je toetsen moet als je bijvoorbeeld 15 groep 2 lln. hebt als de reken- en taaltoets uit 2 delen bestaat).
Met een grote groep kinderen verdeel je ze wel in 2 groepen en heb je (althans, ik) 6 tot 8 kleuters in 2 of 3 rijtjes zitten.

Ze mogen niet ‘spieken’ ze mogen niet voorzeggen, ze moeten blijven zitten enz…
Dan heb je  scholen waar je inderdaad na het eerste deel moet stoppen en het 2e deel op een ander moment gaat maken, maar er zijn ook scholen die na deel 1 een ‘pauze’ inlassen en dan gelijk doorgaan met deel 2. Kinderen moeten dan bijna een uur of langer ‘stil’ zitten op een stoel aan een tafeltje. Ben je bijna 5 of 6 jaar en dan zo lang moeten zitten, ik ben inmiddels 40  maar ook ik vind het niet zo prettig om ruim een uur stil te moeten zitten. Wanneer ik merk dat er even beweging nodig is, dan lassen we die beweging natuurlijk even in.

Als juf leg je uit wat er wel en wat er niet mag en wat we gaan doen. Met kinderen uit groep 2 is het zo dat ze  het concept al wel kennen van het einde van groep 1 en weten ze dat het kartonnetje gebruikt moet worden om onder een lange lijn te leggen.
Iedere opgave wordt namelijk ‘afgesloten’ door een lange lijn die aangeeft dat de ene opgave stopt  en dat daaronder de volgende opgave zal staan.
cito cito cito 1
Verder weten ze ook dat ze niet mogen praten…. Sommige kinderen kunnen dat, maar ja… kleuters zijn kleuters…
Juf Maike maakte  een toets-bingo voor leerkrachten…
Ik kan ieder jaar mijn bingokaart wel vol maken.

En dan begin je… sla de bladzijde maar om… wijs bovenaan de bladzijde de rups maar aan….
Uiteraard ga je controleren of álle kinderen de rups gevonden hebben. Terwijl je daarmee bezig bent, valt er bij kleuter 1 een potlood, bij kleuter 2 het boekje en kleuter 3 en 4 moeten tóch ineens plassen!
Je gaat verder…. na de oefenopgaven gaan we voor ‘het echie’
Sommige kinderen zullen enthousiast zijn, anderen willen niet zo.
Je leest de opgave voor en kleuter 1 weet het, roept dat door het lokaal, als leerkracht zeg je  dan bijvoorbeeld “shhhh, knap dat je het weet, zet maar een streepje maar mondjes dicht”
Kleuter 2 kijkt je met vragende ogen aan “juf ik weet het niet, welke is het nou?” Als leerkracht mag je het niet voorzeggen of helpen. Ze moeten het zelf doen.
Kleuter 3 hoort dat en buigt voorover om het aan kleuter 2 aan te wijzen (even behulpzaam zijn).
Kleuter 4 laat zijn kartonnetje vallen en wil dit weer oprapen…
Kleuter 5 valt van haar stoel. De anderen draaien zich om om even te kijken (en te lachen) en hups, daar gaan weer 2 boekjes en 3 potloden op de grond.
“Juf, mijn punt is gebroken”

En zo kan ik nog pagina’s doorgaan maar ik denk dat het voor heel veel leerkrachten heel herkenbaar is.

Vorig jaar  had ik een kleuter die ging zitten aan haar tafeltje, keek mij recht aan  en zei: “juf, ik vind dit ZO stom”
En ik? Ik snapte haar helemaal… (ik vind het ook stom)

(En dan heb ik het  nu nog niet eens gehad over de kleuters uit groep 1, want op veel scholen worden ook zij getoetst… als ze langer dan 4 maanden onderwijs gehad hebben…)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s