Treinen

20151029_111816

Er zijn veel (prenten)boeken over treinen.
Bijna iedereen kent Thomas de trein wel, maar er zijn er meer. Het grote treinenboek, Johanna in de trein, Jelle en de trein, Fiep op wielen, Ik tel de dieren die ik zie. enz…

Een paar weken terug las ik een van bovenstaande prentenboeken en ik had de dag ervoor in de speelzaal het liedje gedaan: “Op een klein stationnetje”
We hadden toen allerlei liedjes over vervoersmiddelen en ik wilde meer doen met treinen. Had er allerlei ideeën bij.
Ik heb een locomotief gemaakt met een aantal wagonnetjes erachter. In verschillende kleuren. Ze zijn gemaakt door 16 vierkantjes te vouwen. Ik hang daarvoor altijd een stappenplan op (nadat ik de kinderen eerst in de kring heb laten zien hoe het moet). Zo kunnen ze precies zien wat ze moeten doen. De wielen heb ik gemaakt door een prittstift om te trekken.
De kinderen kunnen de trein uiteraard opplakken maar wat ik gedaan heb is het volgende: Ik heb de locomotief opgehangen aan de muur (zonder wielen) en daarna in een opdracht de wagons laten ophangen: “Pietje, pak jij de rode wagon maar eens en Lara, jij de blauwe” enz… enz… Vervolgens kun je dit ook doen met de wielen. Uiteraard kan je er voor kiezen om dezelfde kleur wielen bij de wagons te plakken, maar je kunt er ook een andere opdracht van maken en zeggen: “plak de rode wielen maar onder de groene wagon”
20151029_13542320151029_135427

Knip verschillende vormen uit in de kleuren van de wagons, welke vormen horen bij welke wagon? Of teken met whiteboardstift een vorm op een wagon en laat eronder alle zelfde vormen leggen.
Wanneer je de wagons en de wielen lamineert kan je er met een whitboard stift ook letters of cijfers op schrijven die je later weer kunt uitwissen. Zet cijfers op de wielen en stippen op de wagons, welke wielen horen bij welke wagon?  Of leg fiches, blokjes enz… onder de wagons.
Wanneer je iets met even en oneven wilt doen, zorg dat je 2 locomotieven hebt en maak een even en een oneven trein.
Vraag welke wagon de eerste, middelste, laatste is. De 1e, 2e, 3e, 4e, 5e etc…
Maak in de kring een trein (zet gewoon stoeltjes achter elkaar en naast elkaar). Geef opdrachten: Voorin zit Sylvie, naast Sylvie mag Lisanne, áchter Lisanne mag Thomas, achterin mag Stan en voor Stan mag Lars, naast Lars mag Jelle….. waar is er nog een lege plek over? Hoeveel kinderen zitten er in de trein, wie zit er voorin? Wie achterin? Wie in het midden. Sylvie stapt bij het volgende station uit, hoeveel kinderen zitten er dan nog in de trein? enz… enz…
Gebruik je geplastificeerde trein en teken een plaatje op een wagon, zet een letter op de wielen, met welke letter begint het plaatje? Wie kan de letter erbij vinden.
Je kan ook afbeeldingen die op elkaar rijmen uitprinten en op de wagons en wielen plakken, welke woorden rijmen er? Dus welke wielen passen er bij de wagon.

20151029_114400

Heb je een treinbaan in de klas? Geef er opdrachten bij: “maak een treinbaan van de huishoek naar de bouwhoek” Hoeveel wagons moeten er mee? Welke wagon is de eerste/middelste/laatste. Welke kleur hebben ze? Is de treinbaan van de huishoek naar de bouwhoek langer of korter dan de baan van de bouwhoek naar de zandtafel? Hoe weet je dat?

In de speelzaal kan je de kinderen in een treintje laten staan en gedurende een liedje ze vrij door de speelzaal laten lopen. Wie staat er vooraan? Dat is de machinist, wie staat er achteraan? Als de voorste achterin moet stappen, wie komt er dan vooraan te staan?

Op een klein stationnetje is altijd leuk (en kennen de meeste kinderen wel)
Je hebt ook het liedje: “Een treintje ging uit rijden”  Wanneer je zingt: “en ze deden zo en ze deden zo” mag het kind voorop laten zien wat de rest moet doen.
Toen mijn oudste nog een baby was, inmiddels ruim 12 jaar geleden zong ik vaak het liedje “er gaat een treintje naar dromenland” Bij dit liedje zou je de kinderen kunnen laten tekenen. “Hoe ziet jou dromenland eruit”?treintje naar dromenland

Wil je nog meer knutselen? Met 16 vierkantjes vouwen kun je heel veel doen… de trein maken die ik hierboven al aangaf. Maar wanneer je de vierkantjes losknipt. Kan je ook een mozaïek maken.20151029_134304Of maak bakjes, ook weer met 16 vierkantjes en maak een ruimtelijke trein. Kan ook met wc -rollen. Op pinterest is genoeg te vinden!

Er zijn natuurlijk nog veel meer ideeën rond het thema “de trein” Deel ze gerust hieronder. Leuk!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s